METODE INTERACTIVE
IN GRADINITA
Metodele interactive de grup sunt
modalitati moderne de stimulare a invatarii experentiale, de exersare a
capacitatilor de analiza, de dezvoltare a creativitatii copiilor. Specific
acestor metode este faptul ca ele promoveaza interactiunea dintre prescolari,
schimbul de idei, de cunostinte, asigurand un demers interactiv al actului de
predare-invatare-evaluare. Prin folosirea acestor metode, prescolarii depun un
efort intelectual, de exersare a proceselor psihice, de abordare a altor
demersuri interdisciplinare prin studiul mediului concret si prin corelatiile
elaborate interactiv, in care isi asuma responsabilitati, formuleaza si
verifica solutii.
Predarea
traditionala in sensul in care educatoarea explica, iar rolul copiilor este
acela de a urmari, nu produce invatare decat in foarte mica masura. Educatoarea
trebuie sa gaseasca acele metode care sa permita “stocarea” informatiei pentru
mai mult timp, copiii insisi trebuie sa organizeze ceea ce au auzit si vazut
intr-un tot ordonat si plin de semnificatii. Daca copiilor nu li se ofera
ocazia discutiei, a investigatiei, a actiunii si eventual a predarii, invatarea
nu are loc.
Modernizarea
si perfectionarea metodologiei didactice presupune sporirea caracterului activ
al metodelor de invatamant, adica aplicarea acelor metode cu un pronuntat
caracter formativ. Pentru a realiza o educatie de calitate centrata pe copil
este necesar ca activitatile de invatare sa fie combinate cu activitatile de
cooperare, de invatare in grup si de munca interdependenta.
Folosirea
metodelor interactive de grup in activitatea cu prescolarii permite
experimentarea, gasirea unor noi variante pentru a spori eficienta activitatii
instructiv – educative din gradinita, prin directa implicare a prescolarului si
mobilizarea efortului sau cognitiv. Adevarata invatare este aceea care permite
transferul achizitiilor in contexte noi. Lucrul in echipa a oferit copiilor
posibilitatea de a-si impartasi parerile, ideile, informatiile, iar timpul de
solutionare a problemelor a fost de cele mai multe ori mai scurt.
Conceptia
moderna asupra educatiei prescolare presupune folosirea din plin a invatarii
dirijate si spontane si considera invatarea drept actiunea principala a
dezvoltarii inteligentei copilului. Gradinita s-a adaptat perfect cerintelor
noilor generatii prin abordarea cu succes a unor metode inovatoare de
organizare si desfasurare a activitatilor, imbinandu-le, in acelasi timp, in
mod armonios cu metodele traditionale, fara de care procesul instructiv –
educativ ar risca sa piarda din continut, din informatii. Cresterea calitatii
procesului instructiv – educativ din gradinita, bunul mers al procesului de
invatamant si rezultatele obtinute depind de metodele utilizate.
Avand
in vedere ca in gradinita principala activitate este jocul, metodele
interactive trebuie introduse ca niste jocuri cu sarcini si reguli care sa fie
antrenante, atractive. Copilul are nevoie nu numai de sprijin si indrumare, ci
si de libertate si initiativa personala, iar educatorul trebuie sa inteleaga,
sa accepte, si sa incurajeze modalitatile specifice prin care copilul
achizitioneaza cunostinte: imitare, incercare si eroare, experimentare.
Metodele
in
teractive de grup castiga tot mai
mult teren, reprezentand o alternativa la didactica traditionala in beneficiul
copiilor si al cadrelor didactice in egala masura. Deci, regandirea educatiei
formale se impune si ne obliga sa schimbam relatia cu copiii si intre copii
promovand sprijinul reciproc si dialogul constructiv prin utilizarea de noi
strategii. Prin aplicarea acestor metode copiii isi exerseaza capacitatea de a
selecta, combina, invata lucruri de care vor avea nevoie in viata de scolar si
de adult.
De
asemenea, aceste metode activeaza toti copiii si le dezvolta comunicarea,
creativitatea, independenta in gandire si actiune, ii ajuta sa ia decizii
corecte si sa argumenteze deciziile luate. Aceste metode presupun respectarea
particularitatilor de varsta, imbinarea diferitelor forme de activitate,
imbinarea muncii individuale cu munca pe grupuri si activitatea frontala,
evaluarea corecta a rezultatelor obtinute si reconstituirea relatiei educatoare
– copil. Metodele de invatare activa implica copiii in procesul de invatare in
sensul formarii lor ca participanti activi la procesul de educare, astfel fiind
ajutati sa inteleaga lumea in care traiesc si sa aplice in diferite situatii de
invatare ceea ce au invatat. Aceste metode sunt folosite din ce in ce mai mult
in practica educationala alaturi de cele traditionale ori in combinatie cu
acestea.
Asadar,
metodele interactive determina solicitarea mecanismelor gandirii, ale
inteligentei, ale imaginatiei si creativitatii. Ele sunt totodata mijloace prin
care se formeaza si se dezvolta priceperile, deprinderile si capacitatile
copiilor de a folosi roadele cunoasterii transformand exteriorul in facilitati
interioare, formandu-si caracterul si dezvoltandu-si personalitatea.
Toate
metodele interactive de grup stimuleaza creativitatea, comunicarea, activizarea
tuturor copiilor si formarea de capacitati ca: spiritul critic
constructiv, independenta in gandire si actiune, gasirea unor idei
creative, indraznete de rezolvare a sarcinilor de invatare.
Dintre obiectivele metodelor interactive enumeram:
· Formarea sau promovarea unor
calitati europene ce au la baza atitudini si
competente democratice, stabilirea unor relatii interculturale care au la baza
comunicarea;
· Insusirea
unor cunostinte, abilitati, comportament de baza in invatarea eficienta a unor
abilitati practice in conditii de cooperare;
· Dobandirea primelor elemente ale muncii intelectuale
in vederea cunoasterii realitatii si a activitatii viitoare de invatare
scolara;
· Implicarea activa si creativa a copiilor pentru
stimularea gandirii productive, a gandirii divergente, libertatea de exprimare
a cunostintelor, a gandurilor, a faptelor;
· Formarea deprinderilor copiilor
de a gasi singuri informatii, de a lucra in
echipa, de a aplica cunostintele in diferite situatii de viata, de a
constientiza stilurile de invatare pe care le prefera (adica cum invata o
poezie, o poveste, cum realizeaza un desen, o constructie etc., cel mai
repede);
· Realizarea unor obiective
interdisciplinare, a sti
sa culeaga informatii despre o temă data , a sti sa identifice probleme
diferite, a sti sa faca conexiuni;
· Incurajarea autonomiei
copilului si promovarea
invatamantului prin cooperare;
· Focalizarea strategiilor pe
promovarea diversitatii ideilor;
· Formarea unui sistem de capacitati;
· Formarea deprinderii de a gandi
critic;
· Comunicarea pe baza unei
tehnologii informationale, moderne,
interactive.
METODE:
Bula dublă - este o metoda de
predare-invatare, usor de aplicat, care grupeaza asemanarile si deosebirile
dintre doua obiecte, fenomene, idei, concepte etc.. Ea este reprezentata grafic
din două cercuri mari in care se aseaza cate o imagine care denumeste subiectul
abordat. De cele doua cercuri mari se afla relationate prin linii alte cercuri
mici situate între cercurile mari în care se specifica asemanarile, iar in
cercurile exterioare se specifica caracteristicile fiecarui termen,
particularitatile sau deosebirile.
Schimbă
perechea - este o altă metodă interactivă pe care am folosit-o în
activităţile cu preşcolarii. Această metodă are ca obiectiv stimularea
comunicării şi rezolvarea de probleme prin lucru în pereche. Metoda ,,Schimbă perechea,, am folosit-o în activităţi
de observare, activităţi de convorbire, activităţi practice, etc.
Brainstormingul, in traducere directa ,,furtuna
in creier, sau ,,asalt de idei,, este o metoda pe care am folosit-o pentru a
ajuta copiii sa emita cat mai multe idei pentru solutionarea unor probleme,
fara a critica solutiile gasite. Aceasta metoda am utilizat-o frecvent in
activitatile de dezvoltare a limbajului pentru a da frau liber imaginatiei
copiilor si a le dezvolta capacitatile creatoare. Cu rezultate bune am folosit
brainstormingul in cadrul povestirilor create dupa un tablou, sau un sir de
ilustratii, in lecturile dupa imagini, convorbiri si jocuri didactice.
Diagrama
Venn este o metoda interactiva, de fixare, consolidare si
evaluare a cunostintelor. Aceasta metoda are o larga aplicabilitate si se poate
folosi cu succes in activitatile de observare, povestiri, convorbiri, jocuri
didactice, etc.. Diagrama Venn este formata din 2 cercuri care se suprapun
partial. In spatiul care intersecteaza cele doua cercuri se aseaza, desenate
sau scrise, asemanarile dintre două obiecte, idei, concepte, iar in cele doua
cercuri se aseaza aspectele specifice ale acestora. Pentru fixarea si evaluarea
cunostintelor copiilor, se foloseste aceasta metoda in activitatile de
povestire, observare, convorbire, etc.
Metoda „Piramida şi diamantul” reprezintă
o strategie moderna de instruire care are la baza impletirea activitatii
individuale cu cea desfasurata in mod cooperativ. Prin aplicarea acestei metode
se urmareste antrenarea in activitate a fiecarui copil, astfel incat intregul
colectiv sa participe la solutionarea sarcinilor date.
Pentru
aplicarea acestei metode se parcurg urmatoarele etape:
-
expunerea datelor problemei in cauza
-
anuntarea temei
-
impartirea copiilor în 2 grupe
Este
o metoda care:
-
stimuleaza interactiunea intre copii
-
dezvolta abilitatile de comunicare
-
dezvolta gandirea
Metoda „Cubul” reprezinta
o strategie de predare-invatare care presupune explorarea unui subiect din mai
multe perspective.
Pentru
aplicarea acestei metode se parcurg urmatoarele etape:
-
realizarea unui cub pe ale carui fete sunt scrise cuvintele: descrie, compara,
analizeaza, asociaza, aplica, argumenteaza.
-
anunţarea temei.
-
impartirea copiilor în 6 grupe, fiecare dintre ele examinand o tema de pe
fetele cubului.
-
Descrie: culorile, formele, mărimile etc.
-
Compară: ce este asemănător, ce este diferit.
-
Analizează: spune din ce este făcut.
-
Asociază: la ce te îndeamnă să te gândeşti?
-
Aplică: la ce poate fi folosită?
-
Argumentează: pro sau contra şi enumeră o serie de motive care vin în sprijinul
afirmaţiei tale.
-
redactarea finală şi împărtăşirea ei celorlalte grupe
METODA OBSERVAŢIEI
A observa inseamna a
cunoaste ,a examina un obiect ,un process a face constatari si
remarci in legatura cu ce privim.Deasemenea observatia contribuie la
obtinerea de informatii necesare pentru solutionarea problemlor decizionale.
Metoda observatiei –metoda de
cercetare exploratorie sau descriptiva,utilizata pentru culegerea de date
primare referitoare la –persoane ,obiecte ,fenomene in cazul in care
cercetatorul nu comunica direct cu subiectii ,obiectele sau situatiile supuse
investigatiei.
Reprezinta o metoda de baza, o modalitate de studiu, care sta la baza
oricarui tip de experiment.
Este cea mai veche metoda de cercetare din psihologie, utilizata atât în
studiile de tip cantitativ, cât si în cele de tip calitativ.
BRAINSTER si colab. (1995) definesc observatia ca fiind un
act de urmarire si descriere sistematic&# 818c22i 259; a comportamentului
si evenimentelor studiate ce au loc în mediul social natural.
Primele cercetari centrate pe aceasta metoda au fost
cele antropologice în scopul întelegerii altor culturi.
Etimologie: "observare" (latina): a privi, a fi atent la.
În cadrul observatiei are loc constatarea si notarea fidela a fenomenelor,
asa cum se desfasoara ele în realitate.
În cadrul experimentului de laborator, observatia este subordonata
scopurilor acestuia si va urmari obtinerea unor date suplimentare care sa ne
ajute la explicarea modificarilor survenite în variabila dependenta.
Scopurile observatiei sunt:
de a vedea prin ochii
persoanelor observate evenimente, actiuni, norme si valori;
de a descrie contactul
si persoanele observate pentru a permite întelegerea a ceea ce se întâmpla
acolo;
de a contextualiza,
social si istoric, evenimentele observate, pentru a fi corect întelese;
de a integra, a vedea
viata sociala ca un proces de evenimente interconectate;
de a evita utilizarea
prematura a teoriei si conceptelor înainte ca fenomenul respectiv sa fie cu
adevarat înteles;
de a oferi un design
de cercetare flexibil care sa permita o investigare deschisa spre aspectele
neasteptate si neprevazute.
Caracteristica esentiala a observatiei
este caracterul sau de non-interventie.
Observatorul urmeaza fluxul
evenimentelor, dar nu intervine pentru a le modifica.
Caracteristici:
are un caracter
flexibil;
gradul de structurare
poate varia de la un grad mare de structurare pâna la o situatie libera de
orice tenta de urmarire sistematica;
observatia se poate
focaliza pe aspecte si dimensiuni specifice, înguste sau poate avea un caracter
general.
În ceea ce priveste constientizarea
prezentei observatorului de catre subiectul (subiectii) observatiei,
putem întâlni mai multe modalitati:
1 observator prezent si
neimplicat (ex. asista la o clasa);
observator prezent si
implicat (ex. observatorul înlocuieste profesorul la clasa respectiva);
observator ascuns si
neimplicat (ex. oglinzi cu un singur sens - în anchete, la politie).
În functie de explicatiile care sunt
oferite participantilor, putem întâlni:
- explicarea completa a
motivelor observatiei si a aspectelor urmarite, pâna la
- explicatii false sau
omiterea oferirii de explicatii.
Timpul observatiei poate varia de la o
simpla observatiei la observatii multiple, în situatii asemanatoare sau
diferite.
Cu cât avem mai multe observatii, cu
atât precizia concluziilor formulate pe baza lor creste.
Înregistrarea aspectelor observate se
poate realiza printr-o simpla luare de note sau prin utilizarea de mijloace
audio - vizuale, care sa ne permita urmarirea repetata si independenta a celor
înregistrate.
În ceea ce priveste feed-back-ul,
observatorul poate opta pentru oferirea unui feed-back complet participantilor
cu privire la cele observate si constatarile facute sau poate întrerupe complet
orice contact cu cei observati.
Tipuri de observatie:
- naturala;
- sistematica;
- autoobservatia.
OBSERVAŢIA NATURALĂ
Presupune înregistrarea comportamentelor
unor persoane sau grupuri de persoane în mediul lor de viata.
Pentru aceasta, observatorul nu trebuie
sa interfereze cu mediul observat si sa nu stinghereasca derularea
comportamentelor supuse observatiei.
Cele mai utilizate tehnici de observatie
naturala sunt cele cu observator vizibil si ignorat, cu observator ascuns sau
cele care folosesc diverse metode de înregistrare.
O atentie deosebita trebuie acordata
situatiei în care observatorul este ascuns si cercetatorul nu informeaza
subiectii cu privire la studiul la care participa (pentru ca exista riscul de a
fi încalcate principiile de etica).
Observatia naturala se utilizeaza foarte
mult în studiile de psihologia educatiei, cât si în cele de psihologie sociala,
când observatia se poate realiza în paralel cu alte activitati curente, cadrul
didactic putând sesiza calitatea prestatiilor elevilor, erorile ce apar în
rezolvarea unor probleme sau situatii tipice de neatentie si indisciplina.
Observatia ocazionala ne poate duce la
concluzii gresite, motiv pentru care este indicat sa apelam la observatia
sistematica, prin care se pot stabili exact sursele de eroare si se pot evita.
Pentru cercetator este important, în
primul rând, sa descriem fenomenul observat si, în al doilea rând, sa extragem
datele cantitative si sa analizam datele cantitativeextrase.
Ponderea interpretarilor ramâne, însa,
în cadrul observatiei analizei calitative.
Observatia naturala impune o descriere
acurata (cu acuratete) a faptelor si o interpretare obiectiva a lor, fara a
porni de la ipoteze dinainte stabilite.
Una din dificultatile observatiei
naturale vizeaza gradul de implicare al observatorului în desfasurarea
fenomenului studiat.
Observatorul trebuie sa participe sau sa
fie camuflat în timpul desfasurarii fenomenului luat în studiu.
Pentru a decide care din situatii este
mai potrivita, trebuie sa tinem cont atât de criteriile etice, cât si de
specificul grupului sau al situatiei care va fi supusa observatiei.
Limite ale metodei observatiei naturale:
- nu poate fi utilizata
în toate situatiile;
- este mai putin
utilizata în studiul unor ipoteze bine definite, în conditii bine specificate.
Observatia naturala necesita foarte mult
timp, evenimentele sunt într-o permanenta schimbare si cercetatorul trebuie sa
înregistreze toate datele, desi nu toate sunt la fel de importante, urmând ca
ulterior sa le adapteze demersului cercetarii.
Observatia naturala este cel mai
frecvent utilizata în investigarea unor aspecte sociale complexe, pentru a
întelege aspectul respectiv si pentru a dezvolta teorii pe baza acestor
observatii.
OBSERVAŢIA SISTEMATICĂ
S-a dezvoltat din nevoia de a controla
anumite variabile din mediul natural.
În observatia sistematica se pot crea
situatii specifice în scopul studierii comportamentului urmarit.
Ea trebuie sa îndeplineasca anumite
conditii:
Debuteaza cu stabilirea
unui scop precis (ce observam, situatiile în care se manifesta anumite
caracteristici).
Grila de observatie ne ajuta sa înregistram într-o forma clara aspectul
care ne intereseaza.
De exemplu, daca dorim sa observam aspecte ce tin de atentia unui elev,
mai întâi stabilim o lista de componente observabile ale acestui fenomen
(comportamentul mare îl împartim în comportamente mici) si pe baza acestei
grile vom recurge la simpla observare a faptelor (au loc sau nu), iar apoi la
conceptualizare si interpretare.
Faptele trebuiesc notate
cât mai exact, evitând interpretarile de orice natura.
Manifestarile pasagere
si situationale nu fac obiectul unor observatii cu concluzii de
valabilitate generala.
De exemplu, nu putem spune ca un copil are comportament agresiv daca o
singura data a avut un comportament agresiv (o altercatie).
În cadrul observatiei sistematice,
cercetatorul poate fi interesat doar de câteva comportamente specifice. În
acest caz, observatiile sunt cuantificabile, iar observatorii specifica
frecvent ipotezele de start asupra comportamentelor ce vor fi urmarite.
De exemplu, Bakeman si Browlne (1980) au
facut un studiu asupra comportamentului social al copiilor în vârsta de 3
ani, înregistrând copii într-o situatie cu joc liber, cu ajutorul
unei camere video. Fiecare copil a fost înregistrat timp de 100 minute,
observatorii vizionând înregistrarile si codând comportamentul fiecarui copil
la fiecare 15 minute.
Au notat urmatoarele:
neocupat: daca copilul nu face
nimic specific sau priveste la ceilalti copii;
joc solitar: copilul se joaca
singur cu jucarii, dar nu este influentat sau interesat de jocurile celorlalti
copii;
împreuna: copilul este cu
ceilalti copii, se joaca alaturi de ei, dar nu este antrenat într-o activitate
particulara;
joc paralel: copilul se joaca
alaturi de ceilalti copii, cu jucarii asemanatoare, dar nu interactioneaza;
joc în grup: copilul se joaca cu
alti copii, împart jucariile sau participa în activitati de joc organizate ca
parte a grupului de copii.
Autorii au fost interesati, în special,
de tipul secventei de joc sau de ordinea în care copiii au manifestat diferite
comportamente.
Concluzia la care ei au ajuns, a fost ca
rareori copiii trec de la neocupat la joc paralel, în schimb trec frecvent de
la joc paralel la joc în grup, ceea ce ne indica faptul ca jocul paralel este o
stare de tranzitie, în care copilul decide daca va interactiona cu ceilalti în
situatia de grup.
Probleme metodologice în cadrul observatiei sistematice
1 echipamentele: se pot utiliza de la
simple însemnari (creion, hârtie) pâna la camere video si cronometre reactivitatea presupune
posibilitatea ca prezenta observatorului sa influenteze comportamentul
subiectilor.
Reactivitatea subiectilor poate fi
redusa: prin utilizarea de
observator ascuns sau camuflat cu ajutorul unor ferestre cu vedere
unidirectionala; prin înregistrari cu
camere video ascunse sau microfoane ascunse; subiectii sa se
acomodeze o perioada de timp înaintea începerii observatiei cu prezenta
observatorului si a echipamentului de înregistrare. Concordanta între
observatori: gradul de acord între observatii simultane asupra
aceluiasi comportament facute de catre observatori diferiti.
Pentru a utiliza o grila de observatie, gradul de acord (concordanta
interevaluatori) trebuie sa fie de cel putin 70%.
esantionarea: presupune alegerea
comportamentelor ce vor fi observate (la un grup de elevi: 7 - 9 comportamente
pe care sa le urmarim în acelasi interval si pe care le vom urmari la intervale
de timp dinainte stabilite (o data la 10 minute, o data la 5 minute).
Observatia nu poate fi considerata doar
o lectura a faptelor; ea continua cu clasificari, conceptualizari si anticipari
ale unor relatii.
Ea are un caracter:
- constatativ si
- de diagnoza.
Datele obtinute din observatie se
înregistreaza cât mai exact, fara interpretari, într-un tabel special -
protocol sau grila de observatie.
Uneori este nevoie ca observatia sa se
repete de un anumit numar de ori, pentru a se ajunge la concluzii valabile.
Observatorul trebuie sa fie instruit
pentru a reduce subiectivitatea:
- sa aiba un plan
dinainte stabilit;
- sa se previna aparitia
unor fenomene perturbatoare;
- înregistrarile sa se
desfasoare firesc.
Grila de observatie este instrumentul
utilizat în cadrul activitatii de observare propriu-zisa si se realizeaza pe
baza unei documentari sau a unei anchete prealabile.
Ea cuprinde o lista de rubrici drept
cadru de clasificare pentru datele brute. Pentru a se putea opera simultan cu
toate rubricile de clasificare nu trebuie sa cuprinda decât cel mult 8-10
categorii.
Categoriile grilei de observatie trebuie
sa acopere aspectele principale ale fenomenului studiat si sa fie disjuncte.
AUTOOBSERVAŢIA
Desi negata foarte mult timp, si-a
reintrat în drepturi odata cu afirmarea paradigmei calitative de investigare.
Ea s-a impus, în special, în studierea sinelui, considerându-se ca dubla
postura de obiect si subiect a unei investigatii favorizeaza o întelegere mai
aprofundata a lumii cercetate.
Cele mai utilizate tehnici:
- jurnalele;
- fisele de
monitorizare;
- autoraportul.
STADIILE OBSERVAŢIEI
Observatia trebuie sa se ghideze dupa
raspunsurile la câteva întrebari care directioneaza cercetarea.
De ce se initiaza
observatia?
Care sunt întrebarile la care cercetarea
trebuie sa raspunda?
Întrebarile pot fi formulate în termen
de ipoteze sau ca simple afirmatii: "Pacientii cu anxietate redusa interactioneaza
mai bine cu personalul medical comparativ cu cei cu anxietate crescuta"; afirmatii: "Urmarim modalitatile de interactiune între
pacienti si personalul medical".
Formularea întrebarilor cercetarii
trebuie sa porneasca de la asimilarea literaturii de specialitate relevante (cercetari
facute în ultimii 10 ani).
Cine va fi observat?
Cine vor fi subiectii? În ce tip de activitate vor fi ei urmariti?
Ce caracteristici socio - demografice trebuie sa îndeplineasca?
"Pacienti, femei si barbati, cu afectiuni cardio-vasculare, cu
educatie medie si primara".
De ce s-a optat pentru acel grup de persoane?
Unde va fi realizata
observatia?
"În clinici, servicii ambulatorii, loc public".
Cercetatorul poate sa opteze pentru un
loc anume, unde considera ca probabilitatea de aparitie a acelui comportament
este mai mare.
Pe ce perioada de timp
se va întinde observatia?
Observatia se realizeaza:
- Continuu;
- repetitiv - depinde
de mijloacele tehnice avute la dispozitie;
Ex. jocul la copii:
- camere video: o
înregistrare mai lunga, alegând apoi perioadele potrivite;
- vizual, din timp în
timp, la intervale dinainte stabilite.
Care sunt aspectele
comportamentului verbal si non-verbal care vor fi observate si cum se va face
înregistrarea datelor obtinute?
Vom studia comportamentele-tinta (care
ne intereseaza) sl le vom defini.
Acuratetea cu care facem aceste
definitii este foarte importanta în procesul de observatie.
Elaborarea unei grile de observatie
asigura un caracter sistematic acestui proces, grila cuprinzând unitati de
comportamente ce vor fi observate: durata, intensitatea, frecventa si latenta
comportamentelor.
Notarea detaliata a procesului observat este un element
esential al metodei.
Dupa Bannister: descrierea contextului
în care are loc observatia, notând aici detalii de ambianta fizica, data,
momentul zilei; descrierea
participantilor - cu toate particularitatile de vârsta, sex, etnie, religie,
educatie, statut socio-profesional; detalii despre
observator - cine este, sex, vârsta, daca are vreo legatura cu subiectii
observatiei; descrierea actiunilor
participantilor: comportamente verbale si non-verbale, incidente intervenite; interpretarea
situatiilor, gasirea de semnificatii comportamentelor urmarite, semnificatii
care pot deriva din comportamentul participantilor, din experienta
observatorului sau din proiectia experientei observatorului;
oferirea de
interpretari alternative, discutarea interpretarilor cu o alta persoana
familiara cu tema cercetata;
analiza reflexiva
vizeaza explorarea reactiv-emotionala a observatorului si analiza problemelor
etice pe care a trebuit sa le depaseasca.
Analiza datelor observatiei poate urma unul
sau mai multe din urmatoarele criterii:
Criteriul cronologic;
Evenimentele - cheie - când sunt
prezentate si interpretate evenimentele majore fara a se tine cont de ordinea
în care au avut loc
Contextul - fiecare loc în
care a avut loc observatia, constituind un studiu de caz de care se va tine
cont în analiza;
Persoanele - indivizii sau
grupurile de persoane devin unitate de analiza; Procesele - datele
observatiei sunt organizate astfel încât sa descrie procese relevante pentru
cercetare. Ex: luarea de decizii, comunicarea, rezolvarea de probleme;
Problema - cheie, când rezultatele
observatiei au rolul de a face lumina cu privire la anumite aspecte. Ex: cum se
adapteaza elevii la noul sistem curricular.
AVANTAJELE OBSERVAŢIEI
- este o metoda mai
putin intruziva;
- are caracter flexibil,
permitând o noua perspectiva asupra unor fenomene studiate anterior;
- furnizeaza date bogate
într-o perioada scurta de timp;
- are o mare validitate
ecologica (datele sunt luate din viata reala, nu sunt schimbate cu nimic);
- observatorul nu
lucreaza cu categorii teoretice prestabilite si el este acela care construieste
teoriile ce vor genera, lega, diferitele categorii relationale;
- observatia permite
accesul la fenomene care sunt si mai putin evidente prin alte tehnici si poate
fi replicata (repetata).
LIMITE
- dificultatea de a
controla toate variabilele implicate în fenomenul investigat (exista variabile
perturbatoare);
- daca prima veriga a
procesului de cercetare (De ce se realizeaza observatia?) nu este bine
formulata ea poate duce la urmarirea unor aspecte irelevante sau chiar gresite;
- categoria de subiecti
poate fi incorect aleasa;
- este o metoda
costisitoare financiar, din punct de vedere al timpului si personalului
calificat necesar;
- calitatea rezultatelor
obtinute prin metoda observatiei depinde de experienta si abilitatea
observatorului.
În general, aceasta metoda se utilizeaza
alaturi de alte metode în cercetarea psihologica.
INSTRUMENTE DE OBSERVAŢIE
GRILA DE OBSERVAŢIE
Observatia sistematica pune în actiune
grila de observatie.
Grila de observatie este:
- o
lista de rubrici care ofera cadru de clasificare a datelor brute;
- mijlocul
cel mai sigur care faciliteaza recoltarea si compararea datelor de observatie.
Ea nu trebuie sa cuprinda mai mult de 12 categorii.
Categoriile pe care le vom folosi:
- trebuie
sa fie disjuncte;
- trebuie
sa epuizeze principalele aspecte ale fenomenului care urmeaza sa se studieze;
- se
stabilesc pe baza unui material empiric, strâns în faze preliminare si
condensat în concepte.
Avantajul grilei de observatie este ca
ofera acelasi cadru de referinta unor observatii diferite.
Exemplu:
Identificam tipul de temperament al unei
persoane:
- gasim
în viata situatii relevante - situatii de asteptare, conflictuale - situatii
test;
- aceste
situatii evidentiaza particularitatile persoanei, pe care le putem clasifica
mai usor;
- ele
cuprind indici de temperament pe care îi putem sintetiza, îi putem condensa
într-o grila de observatie a comportamentului.
Grila de observatie a comportamentului
este un tabel cu 2 intrari:
- coloana
1: faptele de conduita pe care le condensam (comportamentul)
- linia
1: atitudinile, trasaturile dezvaluite de acest comportament. Marcam cu
"x" semnificatiile posibile pentru fiecare fapta de conduita în una
sau mai multe coloane de atitudini, iar cu "xx" gradul maxim de
plauzibilitate.
|
Faptele de conduita
|
Temperament
|
|||
|
Coleric
|
Sangvinic
|
Flegmatic
|
Melancolic
|
|
|
- se decide greu pentru actiune, are gesturi
sovaitoare
|
x
|
xx
|
||
|
- îsi pierde rabdarea asteptând sa-i vina rândul, se
agita
|
xx
|
x
|
||
|
- este emotionat înainte de probe
|
x
|
xx
|
||
|
- executa activitatea în ritm lent, dar cu destula
acuratete
|
xx
|
x
|
||
|
- reactii verbale abundente, se îndeamna pe sine
(haide, nu te lasa!)
|
x
|
xx
|
||
|
- reactii motorii abundente, devine nervos când
greseste, apar violente verbale, plusul de energie se descarca pe fiecare act
|
xx
|
|||
|
- abandoneaza când esecurile se acumuleaza
|
xx
|
x
|
||
CONDITII NECESARE APLICARII METODEI OBSERVATIEI
1.Caracterul observabil-informatiile cautate
trebuie sa poata fi obtinute prin intermediul observarii.Alte informatii pot fi
obtinute indirect pe baza unui comportament ce poate fi observat.Dar exista
informatii care nu pot fi obtinute prin observare –pentru a caror indentificare
se vor utiliza alte metode de cercetare cantitative si calitative;
2.Caracterul repetitiv-aspectele urmarite
trebuie sa sedesfasoare cu o anumita periodicitate ,sa fie predictibile intr-o
anumita masura.
Nerepetabilitatea-sporeste considerabil costul observarii si relevanta
observatiilor se diminueaza drastic.
3.Durata relativ scurta-comportamentul sau
fenomenul studiat poate fi observat daca se desfasoara intr-un
interval relativ ;observarea unui fenomen pe timp de saptamani, luni poate fi
costisitoare si astfel se vor folosi alte metode:interviul, sondajul etc.
CRITERII DE
DIFERENTIERE A TIPURILOR DE OBSERVARE
1.Mediul de desfasurare al cercetarii-observarea in mediul
natural/simulat
2.Gradul de disimulare-observarea disimulata/nedisimulata
3.Gradul de structurare-observarea structurata/nestructurata
4.Apelarea la factorul uman si la echipamente-observarea
personala/pe baza de echipamente
5.Coordonata temporala-observarea directa/indirecta
Multumesc pentru acestă prezentare a metodei de cercetare prin observatie. Este foarte bine intomita si m-a ajutat enorm.
RăspundețiȘtergere