CREATIVITATEA ȘI METODE DE DEZVOLTARE A CREATIVITĂȚII
“Creativitatea poate rezolva aproape orice problema. Actul
creativ, infrangerea obisnuintei prin originalitate depaseste orice
obstacol.”
Creativitatea este un proces mental şi social care implică generarea unor
idei sau concepte noi, sau noi asocieri ale mintii creative între idei sau
concepte existente.Acest proces reprezinta un concept multidimensional și se poate manifesta în multiple
domenii. Identificarea și cuantificarea naturii
creativității constituie obiective dificile. Conceptul de
creativitate poate fi definit din perspectiva unor discipline diferite: psihologie, psihologie socială, științe cognitive, arte, inteligență artificială, filozofie, economie, management etc. și deci la multe niveluri
distincte: cognitiv, intelectual, social, economic, artistic, literar etc.
Dificultatea definirii creativității rezidă în asocierile
particulare ale acestui concept cu artele, în natura complexă a creativității și în varietatea teoriilor care au
fost dezvoltate pentru a o explica. Mulţi oameni asociază creativitatea în
special cu artele: muzica, teatrul, dansul, literatura etc. care sunt deseori
denumite "arte creative". Aşa cum s-a precizat mai sus, creativitatea
nu este proprie numai pentru arte, ci este la fel de fundamentală pentru
progresele din științe, din matematică, tehnologie,
politică, afaceri și în toate domeniile vieții cotidiene.
Creativitatea este o capacitate mai
complexa. Ea face posibila crearea de produse reale sau pur mintale, constitund
un progres in planul social. Componenta principala a creativitatii o constituie
imaginatia, dar creatia de valoare reala mai presupune si o motivatie,
dorinta de a realiza ceva nou, ceva deosebit. Si cum noutatea, azi, nu
se obtine cu usurinta, o alta componenta este vointa, perseverentain
a face numeroase incercari si verificari.
Creativitatea, presupune trei
insusiri:
a. Fluidate – posibilitatea de a ne
imagina in scurt timp un mare numar de imagini, idei, situatii etc. ; sunt
oameni care ne surprind prin ceea ce numim in mod obisnuit ca fiind „bogatia”
de idei, viziuni, unele complect nastrusnice, dar care noua nu ne-ar putea
trece prin minte;
b. Plasticitate consta in usurinta de a schimba punctul
de vedere, modul de abordare a unei probleme, cand un procedeu se dovedeste
inoperant ; sunt persoane „rigide” care greu renumta la o metoda, desi se
vadeste ineficienta ;
c. Originalitatea este expresia noutatii, a
inovatiei, ea se poate constata, cand vrem sa testam posibilitatiile cuiva,
prin raritatea statistica a unui raspuns, a unei idei. Neindoelnic, ne gandim
la raritatea a ceva util, altfel ar trebui sa apreciem favorabil bolnavii
mintal care au tot felul de idei bizare, absurde.
Fiecare dintre aceste trei insusiri are insemnatatea
ei ; caracteristica principala ramane originalitatea, ea garantand valoarea
rezultatului muncii creatoare.
In ce priveste factorii creativitatii, se poate vorbi,
mai intai, de aptitudini pentru creatie. Exista anumite
structuri cerebrale, pe care nu le cunoastem, care favorizeaza imaginatia, ele
creand predispozitii de diferite grade pentru sinteza unor noi imagini, noi
idei. Totusi e nevoie de interventia mediului, a experientei pentru ca ele sa
dea nastere la ceea ce numim talent. Sunt unii ce exagereaza chiar rolul muncii
in creatie. De exemplu, Thomas Edison, cunoscutul inventator, sustinea ca
geniul este 99% transpiratie si 1% inspiratie. Acest punct de vedere se
justifica prin specificul domeniului sau, inventiile de ordin tehnic, deoarece
a trebuit sa incerce peste 3.000 de substante pana sa ajunga la cea mai
rezistenta la tensiunea din becul elecric (atunci a fost gasit filamentul de
carbune). Dar teza lui Edison nu se aplica in cazul lui Mozart, capabil sa
scrie o sonata in cateva zile. De munca este nevoie, dar nu chiar in proportia
preconizata de renumitul inventator.
Fara indoiala, un al doilea
factor care trebuie amintit il constituie experinta,cunostiintele
acumulate. Importanta nu este doar cantitatea, bogatia experientei, ci si
varietatea ei. Multe descoperiri intr-un domeniu au fost sugerate de solutiile
gasite in alta diciplina. Nu intamplator se insista in pedagogie asupra valorii
culturii generale.
Pot fi considerate ca factori
interni ai dezvoltarii creativitatii, motivatia sivointa, amintite
cand ne-am referit la structura ei. Crestera dorintei, a interesului pentu
creatie, ca si a fortei de a birui obstacole are, evident, un rol notabil in
sustinerea activitatii creatoare.
In ce priveste rolul
inteligentei, situatia e mai putin clara, desi e evident ca in domeniul
stiintei prezenta este de netagaduit. In conformitate cu experientele
efectuate, relatia dintre inteligenta si creativitate e complexa. S-au aplicat,
la un mare numar de subiecti, teste de inteligenta si creativitate. S-au
obtinut corelatii semnificative, dar destul de modeste. Analiza rezultatelor a
aratat ca printre subiectii cu note ridicate la inteligenta sunt unii avand
cote slabe la creativitate.
In schimb, cei cu performante ridicate de creativitate aveau la inteligenta cote cel putin mijlocii, de unde concluzia necesitatii sale pentru o creativitate superioara. Totodata reiese ca in anumite tipuri de inteligenta (gandirea critica) nu e implicat si spiritul creativ.
In schimb, cei cu performante ridicate de creativitate aveau la inteligenta cote cel putin mijlocii, de unde concluzia necesitatii sale pentru o creativitate superioara. Totodata reiese ca in anumite tipuri de inteligenta (gandirea critica) nu e implicat si spiritul creativ.
In ultima analiza, societatea are
o influienta deosebit de importanta pentru inflorirea spiritiului creativ
intr-un domeniu sau altul. In primul rand, intervin cerintele sociale.
Stralucita epoca a Renasterii italiene, in domeniul picturii si sculpturii, se
explica prin imbogatirea negustorilor, atragand dupa sine cerinta construirii
de palate impodobite cu picturi si sculpturi, care a stimulat talentele
existand totdeauna intr-un popor; s-au creat scoli ilustre permitand ridicarea
acestor arte pe cele mai inalte culmi. In secolul nostru, dimpotriva,
interesele societatii s-au indreptat spre progresul tehnicii, aceasta cunoscand
o dezvoltare fara precedent.
3. Dezvoltarea creativitatii
Multa vreme creativitatea a fost considerata apanajul
exclusiv al unei minoritati restrinse. Distingand insa mai multe trepte
calitative in cereativitate si observind cum si efoturile de gandire obisnuita
implica ceva nou, cel putin pentru persoana aflata intr-un impas, astazi nu se
mai face o separare neta intre omul obisnuit si creator. Orice om normal poate
realza o imbunatatire in munca sa, o mica inovatie sau inventie. Ca dovada ca,
in multe tari, numarul inventatorilor cu brevet e de ordinul zecilor si chiar
al sutelor de mii. Pentru a se ajunge la o astfel de performanta, e nevoie de
preocupare speciala, de conditii favorabile dezvoltarii imaginatiei. Si,
intr-adevar, asistam astazi la deschiderea unor ,,cursurii de creativitate’’ si
chiar ,, scoli de inventica’’. Ce se poate face deci pentru stimularea
creativitatii? Mai intai, trebuie sa fim constienti, si sa combatem anumite
piedici in calea manifestarii imaginatiei, creativitatii. Asemenea obstacole
exterioare sau interente individului sunt denumite, de obicei, blocaje.
Blocajele creativitatii
1)Mai intai, sunt amintite blocajele
culturare. Conformistul este unul din ele: dorinta
oamenilor ca toti cetatenii sa gindesca si sa se poarte la fel. Cei cu idei sau
comportari neobisnuite sunt priviti cu suspiciune si chiar cu dezaprobare, ceea
ce constituie o descurajare pentru asemenea persoane. Apoi, exista in
general o neincredere in fantezie si o pretuire exagerata a
ratiunii logice, a rationamentelor. Dar, vom vedea cind se va studia gindirea,
ca deductiile riguroase nu parmit un progres real decat daca fundamenteza
rezultatele unor constructii sau ale unor operatii imaginare. Nici matematica
nu poate progresa fara fantezie. Aceasta atitudine sceptica, observata atat la
oameni simpli, cat si la cei cultivati, si-ar putea avea originea in existenta
unor indivizi cu imaginatie bogata, dar comozi, lenesi, care nici nu-si fac cum
trebuie obligatiile serviciului, daramite sa creeze opere de valoare. Cel mult,
ei pot distra un grup, la o petrcere.
2) Blocaje metodologice sunt
acelea ce rezulta din procedeele de gindire. Asa e cazul rigiditatii
algoritmilor anteriori. Se numeste algoritm o succesiune determinata
de operatii permitind rezolvarea unei anumite categorii de probleme. Noi sintem
obisnuiti sa aplicam intr-o situatie un anume algoritm si, desi nu pare a se
potrivi, staruim in a-l aplica, in loc sa icercam altceva. De asemenea, se
observa cazuri de fixitate functionala: folosim obiecte si
uneltele potrivit functiei lor obuisnuite si nu ne vine in minte sa le utilizam
altfel. Sa dam un exemplu simplu: in timpul razboiului, o grupa de soldati
cartiruita intr-o casa parasita dintr-o localitate evacuata de inamic. Acolo
ramasera mai multe scaune, dar nu exista nici o masa. Mai multe zile soldatii
s-au chinuit sa manince pe brate, pana cand unuia i-a venit ideea sa scoata usa
din balamale si, punind-o pe patru scaune, au avut o masa foarte comoda.
Aceasta idee a venit foarte tirziu, intrucat pentru noi toti functia usii este
de a inchide o incapere si nu de a servi drept o scandura pentru masa. Tot in
aceasta categorie de blocaje gasim si critica prematura, evidentiata
de Al. Obsborn, unul din promotorii cultivarii creativitatii. Atunci cand ne
gandim la solutionarea unei probleme complexe, spune el, sunt momente cand ne
vin in monte tot felul de idei. Daca, indata ce apare o sugestie, ne apucam sa
discutam critic valoarea ei, acest act blocheza venirea altor idei in
constiinta. Si cum prima sugestie de obicei nu e cea mai buna, ne aflam in
impas. Cand imaginatia trece prinr-un moment de efervescenta, sa lasam ideile
sa curga – doar sa le notam. Numai dupa acest izvor de inpiratie seaca, sa
trecem la examenul analitic al fiecaruia. Osborn a intitulat acest
procedeu brainstorming, ceea ce in traducere literara ar fi
„furtuna, asaltul creierului” – in limba noastra il caracterizam ca „asaltul de
idei” sau „ evaluarea amanata”. Brainstormingul poate fi
utilizat si in munca individula, dar el e cunoscut mai ales printr-o activitate
de grup, des.
3) Mai exista si blocaje
emotive, intrucat, asa cum se stie, factorii afectivi au o influenta importanta: teama de a nu gresi, de a nu se face de ras, poate
impiedica pe cineva sa exprime si sa dezvolte un punct de vedere neobisnuit. De
asemenea,graba de a accepta prima idee este gresita, fiindca
rareori solutia apare de la inceput. Unii se descurajeaza rapid, dat
fiind ca munca de creatie, de inovatie este dificila si solicita eforturi de
lunga durata. Si tendinta exagerata de a-i intrece pe altii implica
evitarea ideilor prea deosebite si dauneaza procesul de creatie.
Metode pentru stimularea
creativitatii
Aspiratia spre dezvoltarea
spiritului creativ a dus la conceperea unor metode care, pe de o parte, sa
combata blocajele, iar pe de alta, sa favorizeze asociatia cat mai libera a
ideilor, utilizand astfel la maximum resursele inconstientului.
1 Una din cele mai populare
este brainstormingul despre care am amintit mai sus,
dar utilizat in conditiile unei activitati de grup. Iata cum recurge:
presupunem ca intr-o fabrica s-a ivit o problema dificila, si s-a hotarit
convocarea grupului de brainstormig; se trimite cate o invitatie membrilor in
care se specifica problema, ziua, ora si locul intrunirii; persoanele
respective au fost alese, mai demult, urmarindu-se sa faca parte din cele mai
diverse profesiuni, deci, pe langa ingineri, vor fi un biolog, un zierist, un
istoric, un agronom, un fizician s.a., asigurindu-se in acest fel, din capul
jocului, o varietate a punctelor de vedere. Acesti specialisti iau act de
problema, dar nu o analizeaza in mod special.In ziua stabilita vin, adunati in
jurul unei mese, si dupa o luare de contact, incepe sedinta propriu-zisa,
condusa de un mediator. De obicei , pe o tabla mare se scriu de obicei cele
patru reguli ale braistormingului: „judecata critica este exclusa” ; „cat mai
multe idei” ; „dati frau liber imaginatiei” si ultima: „combinarile si
ameliorarile sint binevenite”. Exista si un secretar care stenografiaza tot
ceea ce se spune. Unul dintre cei de fata incepe prin a debita tot ce-i trece
prin minte in relatia cu problema, fara nici o selectie sau procupare de exacitate.
Dupa ce el termina, incepe altul, nu se discuta nimic, urmeza al treilea
s.a.m.d. La un moment dat ideile abunda, apoi se raresc si in cca 45-60 de
minute inspiratia secatuieste, sedinta se incheie, darmediatorul reaminteste
participantiilorca, daca ulterior le mai vine vreo idee, sa o comunice
telefonic secretarului. Dupa aceea, se aduna specialistii intreprinderii si
parcurgind lista, cauta ideea care sugereza o solutie optima. Metoda da
adeseori bune rezultate, altfel n-ar mai fi utulizata cu regularitate in
interprinderi si in institute.Comunicarea unor idei intr-un grup are avantajul
de a sucita asociatii benefice altuia, poate deschide un nou orizont, dand
prilejul persoanei sa formuleze pareri care i-ar fi venit in minte daca ar fi
lucrat singur. Experiente riguloase au aratatca, lucrand in grup, se produc mai
multe idei, se gesesc mai multe solutii, decat daca membrii grupului ar lucra
fiecare separeat. Desigur, nu orice problema poate fi abordata in felul arata,
mai ales cele care solicita scrisul si, de asemenea, nu in orice fraza, ci
doaratinci cand impasul este bine precizat.
2 Tot o metoda asociativa este
si sinectica inovata de W. Gordon. Acesta era convins
de valoarea psihanalizei si deci de rolul hotarator al inconstientului. Cum, dupa
aceasta doctrina, „sinele” se exprima pri metafore, in centrul atentiei se afla
stradania de a gasi metafore cu problema prezentata. Si aici, din grup fac
parte 6-8 persoane de diferite profesii. Mai intai se face „srainul familiar”
adica se clarifica bine dificultatiile problemei. Apoi se transforma
„familiarul in ceva strain”, adica se cauta metafore, comparatii,
personificari. De pilda, daca se studiaza inbunatatirea unui carburator, cineva
isi imagineaza ca este „un plaman cand rar si profund, cand superfecial si
repede” ; altcineva invoca „balenacare, dupa o inspiratie puternica, nu mai
respira multa vreme” etc. Dupa ce se formuleaza circa 20 de analogii-metafore,
aceleasi persoane studiaza impreuna cu specialistii solutionarea optima a
problemei, sugerata de una sau alta din metafore. Acesta e partea cea mai
dificila si dureaza mai multe ore. Exista si alte metode in care nu se recurge
la asociatii libere, dar se stimuleazacreativitatea prin grup.
3 Metoda 6-3-5. Este vorba de impartirea unui
adunari in grupuri de 6 persoane, in care fiecare propune trei idei intr-un
timp maxim 5 minute. Primul grup discuta problema si, pe o fisa, sint trecute
trei idei, fiecare fiind capul unei coloane ce se va completa de catre
celelalte grupuri. Dupa 5 minute, fisa este trecuta unui alt grup care adauga
alte trei idei in coloane, sub celelalte s.a.m.d. pana ce fiecare fisa trece pe
la toate grupurile. Conducatorul srange foile, le citeste in fata tuturor si se
discuta pentru a se hotari care din propuneri sa fie insusita.
Pshilips 6-6. Este tot o metoda menita sa
consulte un numar mare de persoane. Aceasta multime se grupeaza in cate 6
persoane, urmand a discuta problema timp de 6 minute. Mai intai, animatorul
explica metoda si avantajul ei, apoi expune problema. Se urmareste ca grupurile
sa fie cat mai eterogene. Fiecare isi alege un coordonator si se discuta timp
de 6 minute. La urma, fiecare grup isi anunta parerea. Urmeza o discutie
generala – dupa care se trage concluzia. In felul acesta, intr-un timp scurt,
se consulta opinia multora: 4-5 minute organizarea, 6 minute discutia in
colectiv, 2 minute raporteaza rezultatul fiecare ; daca sint 10 grupe = 20
minute. Deci avem circa 30 minute. Discutia finala poate dura 30 de minute,
deci in circa o ora se pot rezuma parerile a 60 de pesoane. Cand e vorba de o
problema complexa, se pot organiza grupuri de 4 membri, avand la dispozitie 15
minute.
5 Discutia panel. Termenul panel inseamna
in engleza ,, jurati’’. Si in acest caz e vorba de participarea unor
colectivitati mai mari. Discutia propriu-zisa se desfasoara intr-un grup
restrans (,,juratii’’), e format din persoane competente in domeniul respectiv.
Ceilalti pot fi zeci de persoane- asculta in tacere ceea ce se discuta. Acestia
pot interveni prin biletele transmise ,,juratilor’’. Uneori biletelele sunt de
hartie colorata: cele albasre contin intrebari, cele albe-sugestii, cele rosii-
pareri personale. Mesajele sunt primite din unul din membrii participanti la
dezbatere, care introduce in discutie continutul unui biletel atunci cand se
iveste un moment prielnic (i se spune ,,injectorul de mesaje’’ ). Discutia e
condusa de un ,,animator’’. La urma, persoanele din sala pot interveni si in
mod direct, prin viu grai. In
incheiere, animatorul face o sinteza si trage concluzii.
Discutiile panel sunt organizate
aprope zilnic de posturile de televiziune. Auditorul (zeci de mii de persoane)
urmareste discutia acasa si poate interveni prin telefon. Ceea ce lipseste
discutiilor televizate sunt sunt sintezele si concluziile animatorului, totul
ramane in aer si cetatenii nu stiu ce sa creada! De altfel, nu sunt discutii
urmarind creatia, ci numai informatia.
Metoda Frisco are ca principală
caracteristică atribuirea unor roluri de către moderator (tradiţionalul,
exuberantul, pesimistul, optimistul).Este
o metoda de rezolvare a unei probleme de catre participanti pe baza
interpretarii unui rol specific
Are
ca obiective dentificarea unor probleme complexe si rezolvarea lor prin
strategii eficiente s accesibile nivelului de intleger al copiilor
Etape-1.
Identificarea ,extragerea problemei
2.Repartizarea
rolurilor C-Conservator,E-Exuberant,P-Pesimist,,O-Optimist
3.
Dezbaterea problemei
4.Sistematizarea
ideilor si concluziilor asupra solutiei.
BIBLIOGRAFIE
Dicționar
enciclopedic, vol.1, Ed. Enciclopedică, București, 1993
Amabile, T. (1989): Creativitatea ca mod de
viaţă, Bucureşti, Editura Ştiinţă şi Tehnică;
Munteanu A. (1994): Incursiuni în creatologie,
Timişoara, Editura Augusta;
Sternberg R. J. (2005): Manual de creativitate,
Iaşi, Editura Polirom
Roco M. (2001): Creativitate şi inteligenţă
emoţională, Iaşi, Editura Polirom
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu